Niezwykłe oblicze dysleksji

Niezwykłe oblicze dysleksji

Tajemniczy potencjał w umyśle dyslektyka

 

Przedsiębiorcy cierpią na dysleksję pięć razy częściej” to tytuł artykułu z 2004 roku, opublikowany przez jedną z szkół biznesu w Anglii. Jednak czytając treść,  okazuje się, że tytułowe „cierpienie na dysleksję” wpłynęło na odnoszenie przez wspomnianych przedsiębiorców nieprzeciętnie dużych sukcesów zawodowych, w tym finansowych. Jan Matejko, Walt Disney, Nelson Rockefeller czy Cher… Znani są ze swojej kreatywności i nowatorskiego spojrzenia na świat. Winston Churchill, Hans Christian Andersen, Alexander Graham Bell, a nawet Leonardo da Vinci. Wszystkie wymienione tu osoby łączy dysleksja. Dziś prezentujemy garść wiedzy o tym, kim są dyslektycy. Jak ich mózgi przetwarzają informacje. W jakich dziedzinach sprawdzają się najlepiej. Większości społeczeństwa dysleksja wciąż kojarzy się tylko z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Nie każdy jeszcze wie, że może ona też być źródłem wartościowych zasobów. Zapraszamy Was do poznania tego fascynującego świata!

 

Na początek ustalmy jednak pewne fakty. Podobnie jak każdy człowiek ma inną osobowość, tak każdy dyslektyk ma inne predyspozycje i umiejętności. Skupimy się na cechach, które w licznych badaniach zostały wyłonione, jako częściej pojawiające się u osób z dysleksją niż bez. Nie oznacza to od razu, że każdy dyslektyk ma je wszystkie w jednakowym stopniu. Jeśli jednak znacie taką osobę, z pewnością część wymienionych tu talentów będzie ich dotyczyć.

 

Autorzy książki „Dyslektyczne talenty” ujmują dysleksję jako dyslektyczny styl poznawczy. Nie umniejszając problemów, z jakimi borykają się na co dzień dyslektycy, wymieniają szczególne umiejętności, powszechnie przejawiane przez osoby zdiagnozowane pod tym kątem. Należą do nich:  

  • wyobraźnia przestrzenna i zdolności mechaniczne;
  • zdolność dostrzegania powiązań: analogii, metafor, paradoksów, podobieństw, różnic, konsekwencji, luk i dysproporcji;
  • umiejętność zapamiętywania ważnych doświadczeń osobistych i rozumienia abstrakcyjnych informacji przez pryzmat konkretnych przykładów;
  • zdolność dostrzegania i wykorzystywania subtelnych prawidłowości w złożonych i stale zmieniających się systemach lub zbiorach danych.

 

Czym zatem wyróżnia się mózg osoby o dyslektycznym stylu poznawczym od mózgu nie-dyslektyka? Przecież nasze neurony zbudowane są z takich samych cząsteczek. Odpowiedź tkwi w połączeniach między komórkami nerwowymi. Wskazują na to badania wykorzystujące rezonans magnetyczny, czyli metodę obrazującą mózg, w której identyfikowane są bardziej aktywowane obszary, podczas wykonywania przez mózg konkretnej funkcji. Dzięki takim badaniom wiemy dziś, że u nie-dyslektyka neurony są połączone z wieloma innymi sąsiadującymi neuronami. Zatem mają wiele, ale krótkich połączeń neuronalnych. Dyslektyk natomiast ma ich mniej, są one za to znacznie dłuższe i łączą neurony z odległych regionów. 

 

Jakie ma to przełożenie na sposób myślenia?

 

Jak podają B. L. Eide i F. Eide w swojej książce: „U osób bez dysleksji mówimy o sprawności umysłu, kiedy działa on precyzyjnie, dokładanie, wydajnie, szybko, automatycznie, niezawodnie, powtarzalnie, w skupieniu, zwięźle i biegle. W przypadku osób z dysleksją sprawność umysłu objawia się dostrzeganiem istoty rzeczy i szerszego kontekstu danego przedmiotu lub pojęcia, przyjmowaniem wielowymiarowej perspektywy, spostrzeganiem nowych, niezwykłych i odległych połączeń, myśleniem dedukcyjnym i wykrywaniem wieloznaczności, zestawieniem rzeczy w nowatorski sposób i z ogólną odkrywczością, większą uważnością i intencjonalnością, podczas wykonywania zadań, nad którymi inni się nie zastanawiają.” 

 

Jak widzimy, budowa i funkcjonowanie mózgu każdego człowieka mogą być zupełnie inne. Nie znaczy to jednak, że jeden styl poznawczy jest lepszy od drugiego. Pewne talenty wiążą się z danymi trudnościami. Nasze myślenie i postrzegania świata jest po prostu różne. Powinniśmy skupiać się na rozwijaniu potencjału drzemiącego w każdym człowieku, zwłaszcza w dzieciach. Zbyt często nasza uwaga skoncentrowana jest na korygowaniu deficytów. Cóż z tego, że Albert Einstein zaczął mówić w późnym wieku. Jego trudności z mową były jedną stroną medalu. Drugą była wybitna wyobraźnia przestrzenna. Gdy z tej strony spojrzymy na dysleksję, zauważymy, że to pojęcie znaczy o wiele więcej niż tylko trudności w czytaniu i pisaniu. Dysleksja to również wyjątkowy dar! 

 

Artykuł został napisany na podstawie książki pt. „Dyslektyczne talenty”, autorstwa Brock L. Eide i Fernette Eide, Wydawnictwo Harmonia, 2019.

 

Polecana literatura:

  1. Davis R. D., Dar dysleksji, Zysk i S-ka, 2010
  2. Bogdanowicz M., Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją, Harmonia, 2008
  3. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, 2005
  4. Hunt L. M., Ryba na drzewie, Nasza Księgarnia, 2017

Autorka artykułu: Anna Ruksza

X

Klauzula informacyjna

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej CLIRO, Centrum Logopedii i Rozwoju Osobistego CLIRO oraz CLIRO Sp. z o. o.

 

Na podstawie art. 13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu tych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) – zwanego dalej Rozporządzeniem, informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w NSPPP CLIRO, Centrum Logopedii i Rozwoju Osobistego oraz CLIRO Spółka z o. o  jest  Beata Sobera- Baron.
  2. Administrator danych osobowych przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie Art. 6 ust. 1 pkt. a, b, c, e oraz Art. 9 Ust. 2 pkt. b, h Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celach:
    1. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom,
    2. prawidłowego wykonania obowiązków Poradni w związku z realizowaniem przez nią celów ustawowych i statutowych w przedmiocie działalności na rzecz dzieci,
  4. Pani/Pana dane osobowe dane osobowe będą przechowywane przez okres zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
  5. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania i przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu, oraz inne uprawnienia w tym zakresie wynikające z obowiązujących przepisów prawa.
  6. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit a, Rozporządzenia czyli zgody na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, z obowiązującym prawem.
  7. W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych.
  8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych dziecka jest wymogiem ustawowym. Konsekwencją niepodania danych dziecka jest uniemożliwienie działalności statutowej Poradni wobec Pani/Pana dziecka.
  9. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane ani przekazywane do krajów trzecich
  10. Monitoring stosowany jest w celu ochrony mienia / zapewnienia bezpieczeństwa, na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. f ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) w ramach prawnie usprawiedliwionego interesu administratora

 

 

Cookies

Szanujemy prywatność naszych użytkowników i chcemy, aby korzystając z naszej strony internetowej czuli się bezpiecznie. Poniżej przedstawiamy naszą Politykę prywatności odnoszącą się do tzw. plików Cookies. 

 

Szanowny Użytkowniku!

 

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy użytkownik może zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w używanej przez siebie przeglądarce, w tym zupełnie wyłączyć możliwość ich zapisywania. Jeśli nie wyłączysz możliwości zapisywania ciasteczek pochodzących z naszej strony internetowej, oznacza to Twoją zgodę na ich zapisywanie i przechowywanie w komputerze.

 

Jak wyłączyć ciasteczka?

 

Każdy użytkownik Internetu może dostosować poziom ochrony przed ciasteczkami do swoich preferencji, w tym całkowicie zablokować możliwość pozostawiania plików cookies. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa i ochrony danych, ale może także uniemożliwiać niektóre funkcje. Informacje na temat ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są na poniższych stronach:

 

 

Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia.